Doorstuderen & specialiseren

1e Leerjaar fijnschilder technieken
Heb je de basisopleiding en de vervolgopleiding gevolgd, dan heb je het hele 1e leerjaar fijnschilderen afgerond. 

Na het 1e leerjaar kun je verder studeren naar het 2e leerjaar. Je kunt ook de opleiding tekenen gaan volgen.

Tekenen en schilderen
Beide kan ook. Je kunt deze twee opleidingen tegelijk volgen; tekenen en het 2e leerjaar, tekenen en het 3e leerjaar, of tekenen en een specialisatie. Je krijgt dan natuurlijk korting op de opleiding tekenen.

2e Leerjaar compositiejaar
Het tweede lesjaar is een verdieping van de opgedane kennis uit het eerste jaar. De onderwerpen zijn groter van formaat en wat ingewikkelder van structuur en compositie. Het accent wordt dit jaar vooral gelegd op licht, schaduw, toonwaarden, contrasten, perspectief, kleurenleer, compositie en stofuitdrukking, zoals; hout, metaal, steen, textiel en vacht. V
erder komt aan bod grisaille, optische kleurmenging en leren schilderen met mediums en glaceringen.

De onderwerpen zijn zeer uiteenlopend, ook worden werken van een aantal hedendaagse realisten en fijnschilders als thema gebruikt. Een trompe-l’oeil schilderij en een schilderij uitgevoerd in clair-obscur is daar een onderdeel van.

Aan de hand van de vele rekwisieten van de academie leert de cursist zelf stilleven composities samen te stellen en belichten o.a. door gebruik te maken van een black-box.

3e Leerjaar themajaar
In het derde lesjaar komen de grote thema’s aan bod; o.a. wolken, landschap, golven, zeegezichten, portret en eitempera. Er wordt ook een les gewijd aan pigmenten, schildermaterialen, dragers, chemicaliën en vernissen. Er wordt dit jaar geschilderd op linnen doek, dat om een ‘lossere’ toets vraagt.

In het theoretische gedeelte komen met name het atmosferisch perspectief, planning en opbouw van een groot schilderij aan bod. Het landschapschilderen door waarneming in de natuur is op zich erg boeiend om te doen maar ook vooral erg leerzaam. In de zomermaanden zijn een paar zaterdagen ingepland om op locatie buiten te schilderen.

 

 

 

 

Ná de 3-jarige opleiding

Met schilderen ben je, net als met alle creatieve activiteiten, nooit echt uitgeleerd. Je kunt je altijd verder bekwamen.

Na de 3-jarige opleiding fijnschilderen heb je voldoende bagage om je te ontwikkelen tot zelfstandig kunstschilder.

Wil jij je verder verdiepen of specialiseren in een bepaald onderdeel van de schilderkunst, dan biedt Art Partout een reeks van acht specialisatie richtingen aan.

 

Specialisaties

– Portret & Model
– Landschappen
– Dieren & Wildlife
– Stilleven & Compositie
– Bloemen
– Hyperrealisme
– Magisch realisme
– 17e Eeuwse technieken
– Impressionisme

Tekenen
Voor onze opleiding is het niet noodzakelijk om goed te kunnen tekenen. Overteken technieken en schetsen kunnen je verder helpen. Voor diegene die graag een gedegen opleiding tekenen willen volgen bieden wij een 3 jarige opleiding waarin alle facetten aan bod komen.

Oriëntatiejaar
En weet je nog niet waarin je je wilt specialiseren, dan kun je een oriëntatiejaar volgen dat is bedoeld voor mensen die de driejarige opleiding hebben afgerond en nog niet weten waarin ze zich verder willen specialiseren. In dit jaar komen diverse items uit de specialisaties aan bod. Er wordt hoofdzakelijk geschilderd met eigen onderwerpen en er is volledige lesondersteuning van een docent. Het oriëntatiejaar is een hele dag per maand.

Specialisaties

Portret & Model
Een gelijkend portret met de juiste uitdrukking vraagt veel studie en ervaring, de basis hiervoor wordt in deze specialisatie gelegd.
Landschapschilderen
De specialisatie landschapschilderen geeft u veel klassieke en moderne middelen om landschappen te schilderen. Naast het opzetten van een landschap wordt ook aandacht geschonken aan de ontwikkeling van uw persoonlijke stijl.
Dieren & Wildlife
U maakt kennis met nieuwe technieken en penseelgebruik die specifiek van belang zijn voor het schilderen van vachten en veren. Deze specialisatie biedt u veel vaardigheden om dierportretten te schilderen.
Masterclass
De masterclass is bedoeld voor mensen die de driejarige opleiding hebben afgerond en daarna met regelmaat onder begeleiding van een docent vrij willen blijven schilderen. Iedereen werkt aan zijn of haar eigen schilderij in olieverf, acryl of tempera
Stilleven
In deze specialisatie leer je alle aspecten van het stilleven ‘natura morta’ schilderen. Inclusief alles over composities, beeldverhaal, dynamiek en uitstralingJe leert kijken naar de mogelijkheden om het stilleven sterker in beeld te brengen door weglatingen, toevoegingen, contrast verhogen of minderen.

 

Hyperrealisme
Een schilderthema dat in de jaren ’60 ontstond als antwoord op de expressionisme, kubisme en abstracties. Een belangrijke vorm binnen het hyperrealisme is het exact naschilderen van een foto als vastlegging van een moment in het dagelijks leven.
Megarealisme is een vorm waarbij onderwerpen sterk uitvergroot tot in detail worden nageschilderd. Een specialisatie voor de echte fijnschilder dus!

 

Magischrealisme
Een magisch realistisch schilderij vraagt een zodanige weergave zodat de ‘illusie’ een werkelijkheid zou kunnen zijn. Een geloofwaardige andere werkelijkheid waarvan je kunt zeggen; ‘ ….. het zou zo maar kunnen”.
Onderdeel in de lessen is het ontwikkelen van creativiteit. Deze specialisatie is dan ook heel geschikt voor de creatieve denker!

 

17e- Eeuwse technieken
Moderner dan je denkt. Je gebruikt 17e-eeuwse termologie en opbouwmethoden waarmee een je traditioneel schilderij kunt schilderen of waarmee je uiteindelijk een fris modern schilderij kunt schilderen. Je leert o.a. gedetailleerde onderschildering met aardkleuren op een gekleurde drager (imprimatura), eerste hogingen naar licht (doodverven), transparant schilderen d.m.v.  glaceringen en halfdekkende kleur hogingen (velatura). Verzachting door verdassen en wassen (sfumato) en dramatisch licht donker (chiaroscuro).

 

Impressionisme
Het impressionisme ontstond na de ‘uitvinding’ van de tube. Tweede deel 19e eeuw. Het was een totaal nieuwe benadering van het schilderen. Niet de technieken in het atelier maar het lichtspel buiten was het leidende element. De benadering werd het weergeven van een impressie van de werkelijkheid. Licht, kleur en sfeer werden belangrijker gevonden dan de traditionele regels van het schilderen.
Er ontstond ook een vrijere toets. Het is uitdagend om hiermee aan de slag te gaan.